2022 decemberében jelent meg a szalézi iskolák nevelési kultúrájáról készült felmérés, melynek kapcsán az Új Város Online szerzője, Paksy Eszter készített interjút munkatársunkkal, dr. Puskás Balázzsal, a szalézi rend gyermekvédelmi felelősével. Alább olvasható egy részlet az interjúból.
2022 decemberében jelent meg a Magyar Szalézi Rendtartomány megrendelésére az Emberi Méltóság Stratégia keretében készült felmérés eredménye, melynek címe „Nevelési kultúra három szalézi iskolában”. A felmérést Kuslits Béla és Veér Zsófia szociológusok vezették.
A kérdőívet összesen 530 felső tagozatos és gimnazista diák, 60 tanár és 183 szülő töltötte ki, ami a tanulók 50, a tanárok 53 és a szülők 17 százalékát jelenti. Az anonim kérdőív igyekezett felmérni, milyen a diákok egymáshoz való viszonya, mennyire jelenik meg a kortárs és az online bántalmazás, illetve milyen a tanárok viselkedése a gyerekekkel. Kutatta az egyházi iskolához való hozzáállásukat, kérdezte a gyerekek és a szülők motivációit. A kutatásról olvasni lehet az Emberi Méltóság Stratégia oldalán is.
Megkerestük dr. Puskás Balázst, a Szalézi rend gyermekvédelmi vezetőjét, az Emberi Méltóság Stratégia munkatársát, hogy részletesebben megismerjük, mire jutottak, és mik a terveik az eredményekkel.
A kutatásuknak az a címe, hogy „Nevelési Kultúra három szalézi iskolában”. Tulajdonképpen mit értenek nevelési kultúra alatt, és milyen összefüggésben van ez a gyermekvédelemmel?
Ahhoz, hogy erre válaszolni tudjak, visszanyúlnék arra, hogy honnan indult ennek a felmérésnek a gondolata. A Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája alapított egy úgynevezett „emberi méltóság stratégiát”. Ez a munkacsoport kidolgozott egy ötéves stratégiát arról, hogy a szerzetesi köznevelési intézményekben és egyéb, szerzetesrendek által fenntartott intézményekben a kiskorúaknak, illetve a sérülékeny felnőtteknek a védelmében hogyan tudunk hatékonyan előre lépni. Én a jogi munkacsoport tagjaként vettem részt a munkában. Úgy láttuk, hogy első lépésként az iskolák felé kell fordulni, hiszen a szerzetesrendek által fenntartott legtöbb intézmény iskola. Készítettünk egy felmérést kifejezetten a bántalmazás kérdéskörében, amiben igazgatókat és fenntartókat kérdeztünk meg, azaz a vezetői réteget. Őszinte támogató válaszokat kaptunk, hála Istennek nem volt ellenállás sem a szerzetesi oldalról, sem a klerikusok oldaláról, sem a pedagógusok oldaláról.
De az volt az érzésünk, hogy nem elég csak a vezetőket kérdezni, ezzel még nincs igazi rálátásunk az intézményekre.
Mit gondolnak a pedagógusok, mit gondolnak a szülők, és mit gondolnak a gyerekek arról, hogy milyen az iskolában a hangulat, hogy ők ott hogy érzik magukat, miben áll a vallásos intézmény, ez mennyire fontos a számukra? Ezen a kérdéskörön belül rákérdezünk arra is, hogy tapasztaltak-e bántalmazást, annak különféle formáit. Ezért neveztük ezt nevelési kultúrának, mert szélesebb kontextusban vizsgáltuk, és mert azt gondoljuk, hogy valószínűleg ott van jelen több bántalmazási eset, ahol az intézmény nevelési kultúrája alacsonyabb. Azaz ahol esetlegesen kevésbé ellenőrzöttek a tanárok, a munkafelvételnél nem figyelnek oda erre, a tantestületben lévő problémákat nem tudja megoldani az adott vezetés. A diákok és szülők egy rétegével nincs megfelelő kommunikáció, és nincs megfelelő gyerekrészvétel biztosítva. Ahol ez a nevelési kultúra alacsonyabb, abban az adott intézményben valószínű, hogy több bántalmazási eset fordul elő. Nem feltétlenül szexuális, hanem kiabálások, megalázások, kokizás, társbántalmazás (bullying, a szerk.), osztályon belüli ellentétek, amik miatt rossz a hangulat az osztályban. Ezért akartuk tágan vizsgálni a kérdést, hogy ráláthassunk arra, hogy a szerzetesi intézményekben tanuló gyerekek hogyan érzik magukat, hogyan élik meg az ottani közösséget, az ottani színvonalat, valamint a tanárokkal való viszonyuk milyen. Válaszoljanak kellemetlennek számító kérdésekre is, hogy ők mit tartanak megengedhetőnek például a tanárokkal való viszonyban, meg az egymás közötti viszonyban, ami aztán akár bántalmazáshoz is vezethet, vagy bántalmazási kritériumokat egyaránt tartalmazhat. És itt aztán nagyon érdekes válaszokat kaptunk.