Negyedszer indult el Diákműhely-sorozatunk

A 2023-as őszi félévben, az Emberi Méltóság Stratégia szervezésében már negyedszer indítottuk el a diákműhely sorozatot. Összesen 27 gimnazista vesz részt a programon a gödöllői Premontrei Iskolaközpontból, a váci Piarista Gimnázium és Kollégiumból, a budaörsi Szent Benedek Iskolából és a Zsámbéki Premontrei Technikum Szakképző Iskola és Gimnáziumból.

A három alkalomból álló, érzékenyítő képzést a 3P modell alapján tematizáljuk. Ez a modell az ENSZ Gyermekjogi Egyezményéhez kapcsolódik, a Participation (részvétel), Protection (védelem) és Provision (gondoskodás) hármas segítségével foglalja rendszerbe a gyermekvédelemmel és emberi méltósággal kapcsolatos tudni- és tennivalókat.

A műhelyek során örömmel tapasztaljuk, hogy a gyerekek egyre több fogalmi ismerettel rendelkeznek a bántalmazásokról, és láthatóan fejlődnek a képességekben is, hogy meg tudják magukat védeni a bántalmazókkal szemben. Talán állítható, hogy általánosan jobb helyzetben vagyunk már ezen a téren, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. Az ismeretterjesztés, felvilágosítás és a médiakampányok – úgy látszik – elérik hatásukat.

Így a belépő szintről – hogy ti. már sok mindenről hallottak, ismernek fogalmakat, különböző módon érintettek – viszonylag könnyen tovább tudunk lépni az ismeretek elmélyítése felé. Természetesen nem (csak) ismeretterjesztésre használjuk fel a diákműhely alkalmakat, hanem arra is, hogy helyes önismeretre és önbecsülésre vezessük őket, és hogy érzelmeik minél pontosabb megfogalmazásában és kezelésében támogassuk őket.

A diákműhely céljai között az is szerepel, hogy képességeiket, mintegy belső eszköztárat úgy fejlesszük, hogy saját maguk megvédésén túl egymásnak is segíteni tudjanak. A segítségnyújtás alapszabályainak megismerésével aztán arra is út nyílik, hogy a védekező állásból elmozduljunk a gondoskodás felé, amiről Ferenc pápa egy évvel ezelőtt, 2022. november 5-én a bahreini fiatalokhoz szólva így beszélt: „A gondoskodás azt jelenti, hogy kifejlesztjük az empátia belső magatartását, kialakítjuk a figyelmes tekintetet, mely kivezet bennünket magunkból, kedves a jelenlétünk, amely legyőzi a közömbösséget, és arra ösztönöz, hogy érdeklődjünk mások iránt.”