Rudan Mária az emberi méltóságról – Interjú

Azt gondolom, hogy ez az egész téma több annál, mint felsorolható, nem ajánlott viselkedésmódok listája. Sokkal inkább kultúrát, szemléletet jelent… azt ahogy a másik emberre tekintünk, ahogy nyitottak vagyunk arra, hogy észrevegyük hogy neki hol vannak a határai… hogy reflektáljunk a saját viselkedésünkre, hogy a mi viselkedésünk milyen hatást vált ki a másikban.

A gyermekeket érintő bántalmazások ügyei indították el a gondolatainkat, de nagyon hamar rájöttünk, hogy nem szeretnénk ezt a munkát ebben a viszonylag szűk körben tartani. Szeretnénk inkább abban a tágasságban nézni, hogy az emberi méltóság kérdése mindannyiunkat érint, hiszen mindannyiunkat Isten teremtett, ott él bennünk és mindannyiunkat nagyon szeret. Ez olyan értéket jelent mindannyiunk számára, ami egyrészt egy nagy lehetőség, másrészt egy nagy felelősség.

(…)

Az látjuk, hogy amikor elkezdtünk a gyermeknek ügyeiről gondolkodni, akkor ez mindannyiunkat érint. A bántalmazás jelensége nagyon szorosan összefügg a hatalommal, és azzal, hogy a hatalmat hogyan tapasztaljuk meg: én felnőttként egy gyerekkel szemben; hogyan élek a meglévő hatalmammal, mint elöljáró a szerzetessel, mint tanár a diákkal; milyen ez a viszonyrendszer? Ez egy olyan izgalmas kérdéskör, aminek csak egy részterülete a gyermekekkel való törődés vagy az rájuk való különös odafigyelés.

Azt gondolom, hogy ez az egész téma több annál, mint felsorolható, nem ajánlott viselkedésmódok listája. Sokkal inkább kultúrát, szemléletet jelent… azt ahogy a másik emberre tekintünk, ahogy nyitottak vagyunk arra, hogy észrevegyük hogy neki hol vannak a határai… hogy reflektáljunk a saját viselkedésünkre, hogy a mi viselkedésünk milyen hatást vált ki a másikban.

Amikor felmerül az a legegyszerűbbnek tűnő kérdés, hogy jó, de akkor mi a bántalmazás, akkor azt kell mondjuk, hogy a bántalmazást mindig az adott pillanatban sérülékenyebb helyzetben lévőnek az érzete határozza meg. Tehát hogyha ha az a gyermek, az a sérülékeny helyzetben lévő felnőtt a helyzetet valamilyen módon bántónak érzi, akkor az nem jó! Rögtön következik ebből, hogy itt a visszajelzésnek nagyon-nagyon nagy fontossága van. A kultúrának, meg a szemléletnek, amiről beszélek része a szeretetteljes visszajelzés.

(…)

El szeretném mondani, hogy nagyon sok katolikus meg egyházi és nem egyházi iskolában tanító pedagógus nagyon jól végzi a dolgát, fantasztikus dolgokat csinálnak. Abban szeretnénk őket segíteni, hogy egy kicsit tudatosítsuk vagy azonosítsuk azokat a gyakorlatokat, amelyek nem hogy bántalmaznák, hanem valóban megerősítenék a gyerekeket. Ha egy alsó tagozatos pedagógus valóban őszinte szeretettel meg tud ölelni a gyereket, és ez őt megerősíti, valami újra nyitottá teszi, akkor azt nehogy elhagyja, mert az valóban jó, és arra lehet aztán építeni.

Az interjú megtekinthető itt: https://katolikus.tv/az-emberi-meltosag-strategia-rudan-maria/

Az Emberi Méltóság Stratégia – Rudan Mária